Om virksomheden - BLACK+DECKER™'s historie - BLACK+DECKER™ BLACK+DECKER™'s historie
 

Om virksomheden

 
 


BLACK+DECKER™'s historie

S. Duncan Black
To unge entreprenører, S. Duncan Black og Alonzo G. Decker grundlagde en lille maskinbutik i Baltimore, Maryland. De kaldte den BLACK+DECKER™ Manufacturing Company. Deres butik har vokset sig større end de nogensinde havde forestillet sig.
 
I dag er BLACK+DECKER™ en global markedsfører og producent af kvalitetsprodukter beregnet til kommercielt brug både indendørs og udendørs. BLACK+DECKER™ er også førende leverandør af informationssystemer og service til myndigheder og private selskaber over hele verden. BLACK+DECKER™ er markedsførende indenfor deres produktgrupper. Produkterne markedsføres i over 100 lande. Omkring halvdelen af indtægterne kommer fra lande udenfor USA.
Alonzo G. Decker
 

Firmaet er verdens største producent af elværktøj og tilbehør. Dets husholdningsprodukter er markedsleder i USA og konkurrerer med globale firmaer indenfor husholdningsindustrien.

Så hvilke hændelser var det der gjorde den lille maskinbutik i starten af 1900-tallet til den globale produktions og markedsføringsgigant den er idag? Svaret kan findes hvis man ser på tidslinien over de største hændelser i løbet af firmaets historie.

  • 1917 - Firmaet får patent på pistolgrebet og en helt speciel afbryderknap. Den første BLACK+DECKER™ fabrik bliver samtidig bygget, 4000 kvm gulvplads i en træbygning i Towson, USA. Senere igen bliver der atter udvidet og fabrikken flytter ud til en forstad tæt på Baltimore, USA.
  • 1922 - Firmaet danner sit første udenlandske datterselskab BLACK+DECKER™ Manufacturing Company, Ltd i Canada og bygger sin første 100%-selvejede produktionsvirksomhed udenfor USA. Virksomheden tilføjer også den elektriske skruetrækker til sit voksende produktsortiment.
  • 1925 - Den internationale udvidelse fortsætter. BLACK+DECKER™, Ltd. etablerer sig i England med et 100% selvejet datterselskab med lager og salgsorganisation i London.
  • 1928 - BLACK+DECKER™ erhverver Van Dorn Electric Tool Company, en amerikansk producent af industriværktøj i Cleveland, Ohio, USA.
  • 1929 - BLACK+DECKER™ (Australasia) Pty., Ltd. etableres i Sydney, Australien. Et 100% selvejet datterselskab med lager og salgsorganisation, som udvikler og producerer motorer.
  • 1941 - Towson fabrikken begynder at producere brandrør, patroner og andre krigsmaterialer til de allierede. På trods af de begrænsede ressourcer grundet krigsindsatsen, fortsætter firmaet alligevel med at producere elværktøj indenfor de lovmæssige rammer.
  • 1943 - BLACK+DECKER™ modtager den pretigefyldte pris Army-Navy for at producere, en af fire af anden verdenskrig citations tildeles firmaet.
  • 1946 - Et nyt datterselskab med ansvar for handel i den vestlige verden bliver etableret. Der udvides også mod syd, idet en salgsafdeling med service- og lagerfaciliteter bliver åbnet i São Paolo, Brasilien.
  • 1950 - I dette år runder produktionen 1 million Gør-Det-Selv boremaskiner og kommer til at stå som en milepæl i firmaets historie.
  • 1951 - S. Duncan Black, Én af grundlæggerne og direktør siden 1910, dør d. 15. april i en alder af 68 år, og Alonzo G. Decker Sr. bliver direktør. Firmaet indvier en ny 40.000kvm fabrik i Hampstead, Maryland, USA.
  • 1954 - Samtidig med at Alonzo G. Decker Sr. fungerer som direktør, bliver han valgt til bestyrelsesformand i direktionen, en nyskabelse i koncernen.
  • 1955 - BLACK+DECKER™ Sydafrika (Pty.), Ltd. bliver dannet som et 100% selvejet salgs- og service datterselskab i Johannesburg (blev senere flyttet til Cape Town i 1958). Derudover byggede koncernen en 17.000 kvm fabrik i Croyden, Victoria, Australien.
  • 1956 - Alonzo G. Decker Sr. dør d. 18. marts i en alder af 72 år. Robert D. Black, som igennem længere tid havde fungeret som administrerende direktør i firmaet og iøvrigt var S. Duncan Blacks bror, blev udnævnt til bestyrelsesformand og direktør.
  • 1957-1958 - BLACK+DECKER™ (Belgien) S.A. bliver dannet som et 100% selvejet datterselskab med salg, service og lagerfunktioner i Bruxelles. I 1958 bliver BLACK+DECKER™ (New Zealand) Ltd. i Auckland åbnet, mens BLACK+DECKER™ G.m.b.H. etableres i Dusseldorf, Tyskland og BLACK+DECKER™ (Holland) B.V. oganiseres i Rotterdam, Holland.
  • 1959 - BLACK+DECKER™ skaber et datterselskab kaldet Master Power Corporation for at købe Master Pneumatic Tool Company, som producerer transportabelt luftværktøj i henholdsvis Ohio og Canada.
  • 1960 - Alonzo G. Decker Jr., søn af med-grundlæggeren og medarbejder siden 1930, overtager direktørposten efter Robert D. Black. Mr. Black fortsætter som bestyrelsesformand og koncerndirektør. BLACK+DECKER™ køber DeWalt Inc. i Lancaster, Pennsylvania, som forhandler kapgeringssave og andre stationære træbearbejdningsmaskiner i USA og Canada.
  • 1965 - Hampstead fabrikken blev udvidet med 80.000 kvm for at klare en tilflytning af lageret fra Towson. Flytningen markerede afslutningen på produktion i Towson. Herefter blev fabriksmaskinerne fjernet til fordel for en udvidet forsknings- og udviklingsafdeling.
  • 1967 – 1968 - Det bristiske firma blev tildelt the Queen's Award to Industry forfremragende bidrag til eksporten. Det italienske firma vandt the coveted Oscar del Commercia fra den italienske regering for dens generelle bidrag til landets økonomi.
  • 1970-1971 - Firmaet købte Carbide Router Company, Inc. i Moonachie, New Jersey, USA. I 1971 organiseredes BLACK+DECKER™(Nigeria) Ltd. i Lagos samt BLACK+DECKER™ Argentina S.A.C.I. i Buenos Aires som 100% ejede salgs- og service datterselskaber.
  • 1972 - Den japanske regering tillod i 1972 BLACK+DECKER™ at forhandle elværktøj i landet. Nippon B&D KK blev det første private ikke-japanske firma i 5 år som fik den tilladelse.
  • 1973 UK firmaet introducerede the Workmate®; en smart kombination af en arbejdsbænk og en savbuik som modtog en pris of Excellence fra the UK Design Council.
  • 1974 - Salget oversteg $500 millioner. Den første 1 års tilfreds-kunde garanti introduceredes af BLACK+DECKER™ i USA.
  • 1975 - Alonzo G. Decker Jr. fratrådte sin position som koncern direktør, men fortsatte som bestyrelsesformand. Francis P. Lucier overtog Deckers plads som koncerndirektør og fortsatte samtidig som direktør. Dette var første gang i firmaets historie det ikke var et medlem af BLACK+DECKER™ familien der havde positionen som koncerndirektør.
  • 1979 - Den amerikanske handel med værktøj indordnedes under et 100% ejet datterselskab under navnet BLACK+DECKER™ (U.S.) Inc. Det årlige salg rundede $1 milliard for første gang.
  • 1981 - Robert D. Black, tidligere bestyrelsesformand og koncerndirektør døde d. 21. marts i en alder af 84 år.
  • 1984 - BLACK+DECKER™ annoncere en større reorganiseringsplan for at sikre kompetent ledelse og effektiv produktion. fabrikker blev lukket t Maidenhead og Harmondsworth, England; Kildare, Ireland; Lancaster, Pennsylvania; og Solon, Ohio U.S.A. Prduktionen overgik til andre BLACK+DECKER™ fabrikker. I 19884 opkøbte man, General Electric firmaet små husholdnings maskinerr. BLACK+DECKER™ lancerede et varemærkeskifte af uhørte dimensioner, iforbindelse med overtagelsen af husholdningsmaskinerne opkøbt fra General Electric.
  • 1984 - For at afspejle den brede produktlinie og den globale markedsføring indførtes et nyt logo. Det nye logo indeholdt den stærke orange farve som firmaet længe har været kendt for og bibeholdt den seks-kantede form.
  • 1985 - BLACK+DECKER™ fyldte 75 år. For at fejre jubilæet blev der lavet en tidskapsel som blev placeret i den nyrenoverede udviklingsbygning i Towson. Tidskapslen vil forblive lukket indtil 2085. For at signalere at der blev lagt større vægt på markedsføring og salg, godkendte aktionærerne et navneskifte til The BLACK+DECKER™ Corporation
  • 1987 - BLACK+DECKER™s nye retning var populær. Indtjeningen fordobles og salget var det højeste i firmaets historie. Salget steg $2 milliarder og BLACK+DECKER™ blev placeret blandt de 200 største amerikanske industrielle firmaer. I en amerikansk undersøgelse foretaget af Sales & Marketing Management Magazine blev det vurderet at BLACK+DECKER™ havde den bedste salgsstyrke.
  • 1988 - Firmaet blev af Purchasing Magazine tildelt Medaljen for Professionel Udmærkelse for sin verdensklasse handelsoperationer og ekspertise.
  • 1989 - BLACK+DECKER™ opkøbte Emhart Corporation ($2.8 billion) i 1989, fordobler næsten firmaets størrelse og tilføjer en kompatibel global tilstedeværelse og en række nye velrespekteret varemærker, inklusiv Kwikset® konsument dår låse og anden isenkram, Price Pfister® blandningsbatterier, Molly® befæstigelse, POP® nitter, True Temper golf club køller og mange andre konsumer og komercielle produkter. BLACK+DECKER™ blev indlemmet i the U.S.A. Space Foundation’s Space Technology Hall of Fame for dens kabelfri el-værktøjs bedrifter og bidrag til NASA’s Gemini og Apollo programmer.
  • 1990 - Firmaet tilbagebetalte næsten $700 millioner erhvervelsesgæld vha. udbyttet fra salget af seks ikke-strategiske virksomheder. (To ekstra virksomheder blev solgt tidligt i 1991, og udløste næsten $100 millioner i ekstra udbytte til tilbagebetaling af gæld.) Ud af 10.000 konsument-mærker overlevede ca. 6.000, og BLACK+DECKER™ navnet var placeret på en syvende-plads når det kom til kendskab til og anseelse af mærket i USA, og på en nittende-plads i Europa. BLACK+DECKER™ påbegyndte en Total Kvalitets Proces, som fokuserede på at hæve forbruger-tilfredsheden indenfor alle segmenterne som BLACK+DECKER™ opererede indenfor.
  • 1992 - Et helt nyt DeWALT sortiment af professionelle produkter lanceredes i Nord Amerika.
  • 1993 - Firmaets nye engagement overfor kunderne på produkt og sortimentområdet indbragte Vendor of the Year priser fra Wal-Mart, Builders Square, L.G. Cook, BMA, Channel Home Centers og adskillige andre amerikanske nøglekunder. Samtidig lanceredes Elu-serien af professionelt værktøj på det europæiske marked.
  • 1993 Den seneste serie af Dustbuster® håndholdte kabelfri støvsugere blev tildelt den prestigefyldte British Design pris af the Design Council.
  • 1995 – Det nye sortiment med DeWalt Professional Power Tools & Accessories lanceres i Europa.
  • 1996 - Næsten alle segmenterne havde første eller andenpladsen på deres pågældende marked og forbedrede deres positioner i løbet af året, hvilket tydeligt viste den kontinuerlige strøm af innovative nye produkter.
  • 1998 - BLACK+DECKER™ viste den stærkeste balance i ti år og salget til kerne-brancherne nåede rekord-niveauer.
  • 1999 - Der blev fokuseret mere på den globale markedsføring og dermed indførtes internet-strategier for at støtte nøglekunder ved udvidelse i Nord Amerika og i resten af verden.
  • 1999 BLACK+DECKER™ blev tildelt den prestigefyldte Millennium Product status for deres VP2000K Quattro® multi værktøj af the Design Council.
  • 2000 BLACK+DECKER™ vandt konsument produkt kategorien på den 11. årlige Design Week Awards med the Mouse® detajlesliberen. BLACK+DECKER™ vandt også den USA baseret IDSA pris.
  • 2002 – BLACK+DECKER™ og Hitachi Koki indgår en kooperativ aftale med hensyn til elværktøjsbranchen.
  • 2002 The BLACK+DECKER™ unikke design på Dustbuster® håndholdtestøssugere fik tildelt en Bronze pris af the IDSA.
  • 2003 – BLACK+DECKER™ frasælger dens Europa baseret sikkerheds firma til Assa Abloy for $108 million
  • 2003 - BLACK+DECKER™ køber Baldwin Hardware Corporation og Weiser Lock Corporation fra Masco. Købesummen for transaktionen ligger på rundt regnet $275 millioner.
  • 2004 – BLACK+DECKER™ rapporterer indtjening pr aktie før restruktureringsomkostninger på $1.35 for fjerde kvartal i 2003 og anslår $4.02 for hele året, hvilket genererer $480 millioner frie likvider.
  • 2004 - BLACK+DECKER™ rapporterer en rekordhøj indtjening pr. aktie for andet kvartal 2004.
  • 2005 Lanceres den meget innovative Alligator® beskæresav, forener kædesaven og grensaksens fordele i et og samme produkt, meget brugervenlig. Den blev fortjent tildelt den pretigefyldte German IF Design pris for 2006.
  • 2007 BLACK+DECKER™s 2. generation af støvsugere modtager prisen Plus X for design og vores innovative Pivot® Dustbuster® håndholdt blev tildelt prisen Plus X accolade for design og ergonomi.
  • www.bdk.com